Oude tradities in een nieuw licht bezien ter verkrijging van beter begrip voor onszelf en anderen.
Een adequaat en zelfbewust optreden, ook in gecompliceerde of moeilijke situaties, kenmerkt degenen die de oude beeldentaal van de Tarot met zijn archetypische inhouden goed op zich laten inwerken. Vanuit de optiek dat de Tarot kennelijk een uitstekend hulpmiddel is bij de communicatie met ons zelf, heeft Rufus Camphausen in “Tarot en Kabbala” een gebruiksaanwijzing en leggingssysteem ontwikkeld, waarbij hij de talrijke verbanden tussen de Tarot en andere esoterische disciplines, zoals astrologie en Kabbala, toelicht en in het bijzonder nadruk legt op het belang en de betekenis van de Levensboom.
De auteur is er in geslaagd deze oeroude tradities in een nieuw licht te plaatsen en de kennis van vandaag in deze overleveringen te integreren, zowel logisch als gevoelsmatig, en tot een uitermate boeiend en levend geheel samen te voegen.
De combinatie van Tarot en Kabbala, een proces dat het oude met het nieuwe verbindt, geeft een uiterst genuanceerd en compleet beeld van de kaarten. Op deze wijze blijft de Tarot een niet opdrogende bron van nieuwe inzichten.
Bruce, Marie – The witch's almanac 2007
Practical Magic and Spells for every season
Bij Amazon.com is de nieuwste voor 2013 te koop
Brönnle, Stefan – Mythische en heilige plaatsen
Landschap en psyche
Bol.com
Blavatsky, H.P. – Isis ontsluierd deel 1 + 2
Een sleutel op de mysteriën van de oude en hedendaagse wetenschap en godgeleerdheid.
Bol.com
Bianchi, Alessia – Witte magie
Aan de goede kant van witte magie
Bol.com
Aron, Elaine N. – Hoog sensitieve personen
Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt.
Bol.com
Smit, Wendy – Ontdek jezelf, door tekenen en reflectief schrijven
Wendy Smit
17 x 17 cm, 160 pagina’s
Otabind (dus makkelijk open te leggen)
coverillustratie Pol Wijnberg
ISBN: 9789491557057
NUR: 720
Prijs: € 15,00
Uitgever: A3boeken
Welke dromen en verlangens heb jij? Wat vind jij belangrijk in je leven? Waarvoor ben je dankbaar? Waarvan word je blij? Wat raakt jou? In de hectiek van alle dag is er lang niet altijd gelegenheid om bij deze vragen stil te staan. Wil je het antwoord weten? Met dit werkboek kun je ze al tekenend en schrijvend ontdekken en zo maak je kennis met… jezelf.
Maar liefst 70 onderwerpen helpen je op weg tijdens je ontdekkingsreis. Word stil door te tekenen in de cirkel en geef aansluitend een stem aan wat in jou wil worden gehoord. Het maakt niet uit of je kunt tekenen of schrijven, het gaat er ‘alleen maar’ om dat je al doende nieuwe kanten van jezelf ontdekt.
Dit werkboek is samengesteld door Wendy Smit: “Jezelf ontdekken is een cadeautje. Als je weet wat er in je hoofd en je hart leeft, geeft dat kracht, ontspanning en meer plezier in het leven. Door de combinatie van tekenen en schrijven kwam ik op eenvoudige en ontspannen manier weer in contact met mijn eigen stem en wijsheid. Terwijl niets hoefde, ontdekte ik van alles. Ik hoop dat je net als ik geniet van je eigen ontdekkingsreis.”
Recensie Serotia:
Zaterdag dit boekje gekocht op de schrijfdag van A3 boeken. Maandag eens serieus door zitten lezen. Het boekje geeft je een handvat om op een meditatieve manier te tekenen en te schrijven. Wendy geeft een aantal steekwoorden als handvat waarmee je aan de slag kan. De pagina’s zijn zo opgedeeld dat je aan de ene kant een tekening kan maken, waaronder een citaat staat ter inspiratie. En en aan de andere kant ligt een blanko pagina waar je woorden kwijt kan, al dan niet geleidt door een korte zin die bovenstaan staat. Dus aan de slag met potloden, kleurpotloden en leef je uit in een wereld van vormgeven en woordenvloed. Er staan ook allerlei tips in, voor als je ‘vast’ zit in het proces, wat je daarbij kan doen. Tips over jouw ideale schrijf- en tekenstand bijvoorbeeld, het gebruik van een timer en hoe rust te ontwikkelen om je heen voordat je begint. Dit ontdekken van het kind in jezelf en heerlijk vol overgave te spelen, te kleuren, te schrijven, en je niet zorgen maken over hoe het moet, maar het gewoon doen. De onderwerpen (steekwoorden) die Wendy geeft zijn allemaal positieve belevenissen, er is geen enkel negatief voelend woord bij. Dat op zich is al een plezier, een stroom van positieve woorden die je een blik gunnen in jezelf.
Huising, Marjanne – Kruidenwijsheid
21 x 21 cm, fc, geïllustreerd
192 pagina’s
ISBN: 978 94 91557 02 6
NUR: 861 428 728
Prijs: € 29,50
Uitgever: A3 boeken
Ben jij een appelmens, een madeliefjeskind of heb je op dit moment behoefte aan rozenenergie? Welk kruidenmens ben jij? Er is een kruid dat wezenlijk bij je past en bij je blijft. Er zijn ook kruiden die je kortere tijd iets te vertellen hebben. Kruiden voeden je geest met hun diepere betekenis en helpen je in balans te blijven. Daarnaast kunnen kruiden pijn verhelpen.
In vroeger tijden wisten mensen door intuïtie en overdracht welk kruid wanneer nodig was. In de loop der eeuwen zijn veel mensen dit vermogen kwijtgeraakt. Met dit boek biedt kruidenvakvrouw Marjanne Huising je informatie en veel handvatten om dit vermogen weer te ontdekken. Laat je niet tegenhouden omdat je driehoog achter op een etage woont, want in je eigen omgeving is de natuur altijd te vinden! Door zevenblad te oogsten, appels te plukken en kastanjes te verzamelen worden de seizoenen onderdeel van je leven. Je zult ontdekken dat er oeroude wijsheid in je schuilgaat en dat je die in het dagelijks leven zo kunt toepassen.
Van meer dan vijftig kruiden die in onze omgeving zijn te vinden geeft Marjanne Huising informatie over het kruid zelf waaruit het kruidenmens ontstaat, de geneeskracht die de verbinding legt tussen de mens, bij welke klachten je het kruid kunt inzetten en de spirituele kracht die zich verbindt met jouw innerlijk weten. Verder geeft ze recepten voor bijvoorbeeld een pot thee uit eigen tuin of een zalf van gedroogde (gekochte) bloemen, praktische aanwijzingen om te aarden of de zon te ontmoeten op een sombere dag, affirmaties en nog veel meer kruidenextra’s.
“Ik hoop dat het boek je leidt langs de wegen van de seizoenen, letterlijk door het ervaren van de lente die roept om de prille brandneteltoppen te plukken en te drogen, de zomer die wordt ingeluid door het sint-janskruid, de gulle herfst die kastanjes en appelen in je schoot werpt en de winter die om rust vraagt en het genieten van de massage met sint-jansolie, met een kopje thee van de brandnetel die de afvalstoffen wegneemt. Figuurlijk leiden de wegen van de kruiden langs de seizoenen van het leven waarin klachten, ongemakken en ziekteprocessen een rol kunnen spelen. De seizoenen helpen bij het opbouwen van innerlijke krachten om het zelfhelend vermogen aan te spreken en te activeren.”
Recensie Serotia:
Kruidenwijsheid heb ik al enige tijd in mijn bezit en ik ben heel kritisch geweest in het beoordelen ervan, want er zijn inmiddels al honderden boeken over kruiden verschenen. Ik zoek op dit gebied wel een boek dat iets aanvult en toevoegt en niet het zoveelste 13e in een dozijn boek.
Nou ben ik een afgestudeerd herborist; kruidengeneeskunde, en dat maakt me op dit onderwerp een kritische lezer, ik heb redelijk verstand van zaken wat kruiden betreft. Dus over de geneeskrachtige kant van kruiden kan je me niet zoveel wijs maken, daar zit een stukje kennis, dat zocht ik dus ook niet in haar boek.
Dat staat er overigens wel in, begrijp me niet verkeerd, ze geeft wel degelijk uitleg over een stuk kruidengeneeskunde. Die informatie klopt helemaal en is duidelijk omschreven, dat kan ik geheel bevestigen.
Maar wat maakt dit boek dan toch interessant voor mij, wat is de extra aanvulling wat informatie betreft?
Het boek Kruidenwijsheid belicht nog een andere kant van kruiden; de spirituele kant, het magische aspect. Dat soort informatie vond ik eigenlijk alleen in het grote en dure (helemaal de prijs waard overigens) ‘Compendium van rituele planten in Europa’. Marjanne gaat met deze spirituele kant van kruiden op geheel eigen wijze aan de slag in haar boek. Zo heeft ze de kruiden ingedeeld op type mens en daar kon ik als Rozemarijnmens ook wel wat mee. Het klopt en sluit aan op mijn zijn, een herkenning dus. Leuk en leerzaam om jezelf zo ingedeeld te zien, spiegeltjes voor de ziel noem ik dat.
Verder schrijft ze bij ieder kruid een stukje over ‘Praktische hulp’, ‘Spirituele kracht’, ‘Zelf toepassen’ en ‘Let op’. Ieder stukje bevat informatie over het kruid, wat je ermee kan doen, de praktische tips, waarvoor het kruid staat, en dan bedoel ik de energetische kant ervan. Een soort van affirmatie en omschrijving van het kruid waar je op een spiritueel vlak mee aan de slag kan. De kracht die een kruid op energetisch vlak kan geven en brengen.
Verder is het boek gewoon een plaatje om te lezen en te bekijken. Naast de kleurrijke indeling van de pagina’s, het fijne vierkante formaat, bevat het boek prachtige kruidenfoto’s. Zijn de praktische toepassingen van de kruiden uitgelicht in een rood kader en vind je mooie spreuken gericht op het desbetreffende kruid.
Het extra leuke van dit boek is ook dat het als een orakel te gebruiken is. Marjanne legt precies uit hoe je dat moet doen en je komt inderdaad op verrassende antwoorden en inzichten.
Kortom een boek toepasbaar via de geneeskrachtige kant en de spirituele kant, en dat maakt dit boek dus weer anders dan de andere. Het geeft mij weer een andere kijk en extra informatie op de kruiden die zij beschrijft.
Stam, Petra – Pythia, de hogepriesteres
128 pagina’s, geïllustreerd
op de omslag: ‘Priestess of Delphi’, John Collier (Britain, 1850 ‑ 1934), 1891, London, oil on canvas, 160 x 80 cm, Gift of the Rt. Honourable, the Earl of Kintore 1893, Art Gallery of South Australia, Adelaide
ISBN: 978 94 91557 01 9
NUR: 728
Prijs: € 24,50
Uitgever: A3 boeken
Het eeuwenoude symboolsysteem van de tarot geeft inzicht in processen, kwaliteiten en ontwikkelingen. De kaarten helpen je bewust te worden wat onbewust is en dit leidt tot zelfkennis. Kennis van de symbolen is dan ook essentieel om de boodschap van de tarot te begrijpen.
In dit boek beschrijft Petra Stam de symboliek van de details, de kleuren en de samenhang van de symbolen op de 22 Grote Arcana kaarten zeer uitgebreid. Zo kun je elke kaart op microniveau begrijpen én algemeen duiden. Door de (delen van) mythen die zij bij elke kaart geeft, krijg je tevens inzicht in het grote beeld ofwel de betekenis op macroniveau. Mythen geven namelijk universele levensprocessen aan, net zoals de ontwikkelingsweg en de bewustzijnsniveaus van de Grote Arcana dat doen. Deze mythologische benadering biedt een heel nieuwe manier om de betekenis van de kaarten in je op te nemen, om de archetypische beelden op een breder vlak te begrijpen en te kunnen vertalen. Zo boven, zo beneden!
Pythia was de orakelpriesteres van Delphi, die in trance raadgevingen van de goden doorgaf. In de tarot is de Hogepriesteres de boodschapper van de intuïtie en het onbewuste. Als kaartduider ben jij in zekere zin net als Pythia en de Hogepriesteres een doorgeefluik, omdat je de symbooltaal die je voor je ziet en de ingevingen die je hierbij kunt hebben, vertaalt. Met dit boek vergroot je je kennis van symbolen en mythen en kun je je rol als Pythia of hogepriesteres nog beter vervullen.
Recensie Serotia:
Er zijn echt honderden boeken over de tarot te koop. Wat maakt dit boek van Petra Stam dan toch anders dan de andere boeken die ik tot nu toe heb gelezen en in mijn kast staan? Wat heeft dit boek dat andere boeken niet hebben? Nou allereerst is het gewoon in duidelijke taal geschreven, het vierkante formaat is prettig, het boek ziet er prachtig uit, voorzien van mooie foto’s, tekeningen en een goede indeling.
Maar dat laatste kan ook niet anders, de tarot is een vast gegeven van een kaartenreeks, beginnend bij de 0-de Dwaas, en eindigend bij XXI-de Wereld. Het boek beperkt zich in dit geval alleen tot de Grote Arcana, maar geeft meer informatie over de kaarten apart dan ik tot nu toe in andere boeken ben tegengekomen. Naast de duiding van iedere kaart legt Petra ook de symboliek uit, vertelt ze over de mythologie van de kaart en staat er naast iedere afbeelding een uitgebreide omschrijving van wat je allemaal ziet op de kaarten. Ze gebruikt hiervoor de Rider Waite kaarten, ze ontleedt de kaarten dus eigenlijk qua afbeeldingen. Ze leert je kijken naar al die kleine details op de kaarten die er niet voor niets zijn en die iets zeggen over de symboliek en de duiding van de kaart.
Daarnaast beschrijft ze dus uitgebreid die symboliek: wat betekent dat symbool, die kleur, dat voorwerp, de handeling. Dan volgt de mythologie, want de meeste afbeeldingen hebben een achtergrond in de geschiedenis, ze worden ook niet voor niets gebruikt, er zit een verhaal achter. Dat laat Petra zien door allerlei mooie foto’s, Griekse en Egyptische beelden en afbeeldingen komen voorbij in dit boek, verwijzingen naar andere tijden, andere culturen. Als laatste komt de duiding van de kaart, maar niet op een manier dat het vastgelegd wordt dat het zo is. Petra geeft inzichten, ze legt geen betekenissen vast of timmert het dusdanig dicht dat er geen ruimte voor andere uitleg zou zijn. Nee, ze laat ruimte voor eigen interpretatie, door juist de lezer zo veel mogelijk op de symboliek van de kaarten te wijzen en de achtergrond daarvan te vertellen.
Als laatste heeft ze nog zoiets als een nabeschouwing van de desbetreffende kaart in een apart vakje geplaatst, in de vorm van Voorspelling, Advies en Valkuil. Praktische dingen om de kaart te beleven en ermee aan de slag te gaan, heel bruikbaar ook.
Verder staat er uiteraard ook een stukje historie over de tarot, waar komen de kaarten vandaan, en informatie over Smith en Waite, de makers van het gebruikte tarotdeck.
Al met al maakt de manier waarop ze iedere kaart aanpakt, omschrijft en beschrijft, dit boek anders dan andere tarotboeken. Het is uitgebreider qua symboliek en mythologie, en laat ruimte over voor je eigen intuïtie en gezonde verstand door je wetenswaardigheden aan te reiken in plaats van door de strot te duwen als zijnde ‘zo is het’. Dus wat mij betreft een aanvulling op de al bestaande tarotboeken en zeker niet het zoveelste boek over dit prachtige onderwerp.
Haanappel, Karin – Herstory of Art
Karin Haanappel
dit boek verschijnt 8 maart 2012
144 pagina’s, fc
ISBN: 9789077408940
NUR: 690 694 728
Prijs: € 24,50
Uitgever: A3 boeken
Michelangelo, Caravaggio, Rodin, Picasso – wie kent ze niet? Anguissola, Gentileschi, Claudel, Goncharova – wie kent ze wel? Samen met veel anderen hebben zij een bijdrage geleverd aan de geschiedenis der kunsten. Vrouwelijke kunstenaars zijn echter vaak in de vergetelheid geraakt of in de schaduw gebleven van ‘de grote meesters’. Immers, de kunstgeschiedenis is hoofdzakelijk gericht op ‘dead white male artists’. Het is nog steeds overduidelijk zijn verhaal (his story) dat de canon van de kunstgeschiedenis bepaalt.
In de jaren zestig en zeventig van de 20e eeuw kwam er vanuit de feministische hoek grote kritiek op deze manier van wetenschap bedrijven. Er werd gezocht naar vrouwelijke kunstenaars en ze werden gevonden. In 1971 onderzocht Linda Nochlin ‘why have there been no great women artists’. Met de nadruk op ‘great’, want inmiddels waren er wel honderden vrouwelijke kunstenaars teruggevonden, maar geen van hen stond op gelijk niveau met ‘de grote meesters’. Talent alleen is dus niet genoeg. Volgens Nochlin heeft dit vooral te maken met de eeuwenlange uitsluiting van vrouwen van het kunstonderwijs en het in stand houden van de heersende beeldvorming en machtsverhoudingen in de kunst.
Vandaag de dag is er nog steeds geen sprake van gelijkwaardigheid tussen mannelijke en vrouwelijke kunstenaars. Zolang wij uitsluitend de traditionele canon der (kunst)geschiedenis voorgeschoteld krijgen, blijft de geschiedenis er een van helden en overwinnaars, van oorlogen en rooftochten. Ook de mythe van het ‘oerpatriarchaat’ wordt dan in stand gehouden. In ‘Herstory of Art’ ontrafelt kunsthistorica Karin Haanappel deze mythe. Zij laat ons een heel andere wereld ervaren, een wereld waarvan ook vrouwen deel uitmaken en waarin niet-westerse en prehistorische culturen eveneens van belang blijken te zijn. Door te starten met de vroegste kunstuitingen in de oude steentijd en vervolgens de vrouwelijke kunstenaars op de kaart te zetten tot het moment waarop de canon van de kunstgeschiedenis voor het eerst werd geschreven, plaatst zij haar verhaal van de kunst (her story of art) naast zijn verhaal van de kunst (his story of art). De focus ligt vooral op Europa, gezien vanuit een egalitair perspectief, zodat zichtbaar wordt dat kunst van meet af aan is gemaakt door mensen: mannen én vrouwen.
Serotia recensie:
Eerder had ik al het boek ‘Het Parijs van Isis’ van haar hand gelezen, dus toen ‘Herstory of Art’uitkwam, mocht deze niet ontbreken aan mijn boekenkast. Ik zag een presentatie van dit boek op tv, koffietijd, en merkte dat Karin net zo lekker praat als dat ze schrijft, wat ik herkende uit haar eerste boek. En datzelfde maakt ze weer waar met dit boek. Als vroeger de geschiedenislessen zo prettig uitgelegd en verteld waren, had ik er vast meer van opgestoken.
Je kunt ook aan dit boek merken dat Karin niet zomaar een schrijfster is met een leuk verhaal, maar verstand van zaken heeft, ze heeft haar huiswerk enorm goed gedaan. Het boek gaat over de kunstgeschiedenis, vrouwelijke kunst en vrouwelijke kunstenaars wel te verstaan. Onze geschiedenis wordt gedomineerd door mannelijke kunstenaars, iedereen weet de grote namen wel te noemen. Het lijkt net alsof dat stuk geschiedenis geen vrouwen bevat, maar integendeel, ook de kunstgeschiedenis heeft grote vrouwelijke namen.
Karin neemt je mee terug in de tijd, naar de pre-her-story, de paleolithische kunst, daar waar vrouwen heel belangrijk waren, de voortbrengers van leven. Ook die tijd gaf al prachtige beelden en schilderkunst. De neolithische tijd volgt, met de overgang naar de dominantie. Alles voorzien van prachtige foto’s van beelden en kunst uit die periode. Ik ben helemaal verliefd op het beeldenstel uit de Hamangia cultuur. Via de preklassieke tijd komen we in de klassieke oudheid, waar ik de eerste schilderijen zie verschijnen in het boek. De middeleeuwen brengt nog meer kunst; zelfportretten in boeken, en ik kom de naam van Hildegard von Bingen tegen (over wie binnenkort ook een boek verschijnt). De renaissance met haar werkelijk prachtige gedetailleerde schilderijen. En zo rollen we de nieuwe tijd in. Karin laat de vrouwen en hun werk ‘leven’ in haar boek, de vrouwen die een grote bijdrage leverden aan onze kunstgeschiedenis.
Ik moet eerlijk bekennen dat als het boek van een andere schrijver was geweest, dat ik het niet gekocht had. Ik had – lees had – niets met kunstgeschiedenis. Maar ik kende Karin inmiddels een beetje via haar eerste boek, dat overigens ook over een stuk geschiedenis gaat, en haar schrijfstijl spreekt me erg aan. Dus ik dacht, ik koop het boek. En het is me geheel niet tegengevallen, sterker nog, zelfs met dit onderwerp heeft ze me weten te boeien. Ik heb genoten van alle informatie, de prachtige kunst in dit boek in de vorm van alle mooie foto’s. Ze heeft mij weer een stuk kennis gegeven over een, voor mij, totaal blanco onderwerp. Ik ben weer een klein stukje (kunst)geschiedenis rijker!
2012-10-03